joi, 19 august 2021

Știri - Hallyu (valul coreean)

Hallyu (valul coreean)

De la mijlocul anilor 1990 până la mijlocul anilor 2000, dramele TV sud-coreene și muzica populară au câștigat o mare popularitate în țările asiatice precum China și Japonia. În 1997, când drama TV intitulată What Is Love a fost difuzată de către radiodifuzorul major chinez de stat China Central Television (CCTV), s-a clasat pe locul al doilea în conținutul video importat din China. Apoi, a apărut pentru prima dată termenul Hallyu sau „Valul Coreean”, referindu-se la nebunia globală pentru cultura coreeană.

Valul coreean a aterizat în Japonia în 2003, când serialul de televiziune KBS Winter Sonata a fost difuzat prin NHK. Drama a devenit un megahit, iar Insula Nami din Chuncheon, locul de filmare al dramei, a fost o destinație obligatorie pentru turiștii japonezi.

De la mijlocul anilor 2000 până la începutul anilor 2010, răspândirea valului coreean a fost condusă în principal de grupuri de băieți coreeni și grupuri de fete numite vedete idol precum Big Bang, Girls 'Generation și Kara. În această perioadă, valul coreean și-a extins baza de fani pe scena globală, inclusiv America Latină și Orientul Mijlociu dincolo de Asia, în special iubite de tineri în adolescență și 20 de ani.

Numărul organizațiilor legate de Hallyu, entuziaști de cultura coreeană, este în creștere. În fiecare an, numărul acestor organizații crește cu 7%, iar numărul membrilor cu 36%. Începând cu 2020, numărul total de membri care s-au alăturat organizațiilor legate de Hallyu din toate țările din întreaga lume a ajuns la aproape 100 de milioane. Aceasta este o creștere de cinci ori pe parcursul a cinci ani. Majoritatea dintre ei sunt formate din cluburi de fani K-pop, cum ar fi ARMY, clubul oficial mondial de fani al BTS și BLINK, clubul oficial de fani al BLACKPINK. În plus, alte organizații și comunități sunt active și în diverse domenii, cum ar fi dramele sud-coreene, alimentația și turismul.

BTS a deschis un nou capitol în istoria K-pop. În august 2020, la lansarea noului său single digital, intitulat „Dynamite”, a ajuns la Billboard Hot 100 în primele două săptămâni la rând.



K-Pop
O zonă care crește mai rapid decât oricare alta este K-popul din secolul al XX-lea sau muzica pop coreeană, care se întinde pe dance-pop, balade pop, techno, rock, hip-hop, R&B și așa mai departe. K-pop este un termen generic pentru muzica populară din Coreea de Sud, care a fost inițial numită gayo, adică muzică pop. Recent, termenul „pop”, care inițial se referea la muzica pop britanică și americană, a fost folosit pentru a se referi la muzica populară din alte țări, adăugându-l la prima literă a numelui țării, cum ar fi „K-pop” din Coreea. De exemplu, muzica populară din Thailanda, Japonia și China se numește T-pop, J-pop și, respectiv, C-pop. În același context, muzica pop coreeană se numește K-pop.

La mijlocul anilor 2000, grupuri de idoli precum TVXQ, Kara, Big Bang, Girls 'Generation și 2NE1 au câștigat o popularitate explozivă în Asia, inclusiv China, Japonia, Taiwan și Singapore, ceea ce a declanșat în consecință interesul global pentru K-pop.

În 2012, pe măsură ce „Gangnam Style” al lui Psy și-a menținut clasamentul pe locul 2 pe Billboard Hot 100 timp de șapte săptămâni consecutive și a ajuns în cele din urmă la trei miliarde de vizionări pe YouTube, nebunia K-pop a început să se răspândească în toată lumea cu seriozitate.

Succesul la nivel mondial al „Gangnam Style” a fost urmat de o creștere a grupului de băieți K-pop, BTS. BTS a ocupat topul Billboard 200 în 2019 și a câștigat premiul Top Social Artist pentru al treilea an consecutiv la Billboard Music Awards. Acest lucru a atras atenția din lume, rezultând în recunoașterea globală a K-popului ca gen. 

Influența K-pop se extinde și mai mult. În 2019, cel mai bun K-pop, a fost lansat ca o nouă categorie la MTV Video Music Awards, un spectacol de premii prezentat de canalul de cablu MTV pentru a onora cei mai buni din mediul video muzical.

K-pop prezintă fapte remarcabile ale grupurilor de idoli. Printre peste 150 de grupuri de idoli activi în Coreea de Sud, cele reprezentative includ BTS, BLACKPINK, TWICE, EXO, Red Velvet, SF9, NCT, ITZY, MONSTA X și multe altele.

K-pop are o valoare specială în multe domenii și nu se limitează doar la muzică. Popularitatea K-pop-ului constă într-o performanță splendidă care armonizează abilitățile excelente de cântat, manierele scenice și mișcările de dans strălucitoare. Cântecele și coregrafia grupurilor de idoli pentru o interpretare perfectă nu sunt construite într-o zi sau două. Acestea sunt atribuite unor ani de planificare amănunțită, coroborate cu programe sistematice de antrenament și transpirație în perioadele lor de stagiu.

Comunicarea activă cu fanii explică, de asemenea, popularitatea crescândă a K-pop. Membrii grupului Idol sunt devotați comunicării în timp real cu fanii lor din întreaga lume prin intermediul rețelelor sociale, construind astfel rapid intimitate și legături mai puternice cu ei.


Dramele TV
Trecând dincolo de nebunia Hallyu, dramele sud-coreene câștigă atenția din întreaga lume, recunoscută ca un gen independent numit K-drame.

Dramele coreene au fost îndrăgite constant în întreaga lume după ce What Is Love a făcut o strălucire în China în 1997 și Winter Sonata a fost un mare succes în Japonia în 2002.

Dae Jang Geum (MBC), un serial TV epic despre bucătăria regală, care a fost difuzat între 2003 și 2004, a fost exportat în 91 de țări din întreaga lume, inclusiv Japonia, China și Turcia. Această dramă a extins domeniul de aplicare al valului coreean în mâncarea, moda și medicina coreene, atrăgând în același timp interesul global pentru cultura coreeană.

În 2013, dramele TV, cum ar fi Dragostea mea de la stea și Acea iarnă, suflă vântul, au fost iubite de fanii internaționali, în timp ce în 2016, Dokkaebi (Guardian: The Lonely and Great God), Moonlight Drawn by Clouds și Descendents of the Sun a reînviat nebunia Hallyu.

În 2019, prima dramă coreeană originală Netflix, Kingdom, a câștigat cu succes tracțiune internațională. Recunoașterea ridicată a cinematografiei sale bazată pe scenariul bine organizat și abilitatea de regie au dus în mod firesc la producția Regatului Sezonul 2 și la crearea unui nou gen numit K-zombi. Este interesant faptul că telespectatorii străini, folosind serviciile lor de rețele sociale, și-au exprimat în mod liber aprecierea pentru arhitectura și stilurile vestimentare ale dinastiei Joseon, fundalul seriei dramatice. În special, curiozitatea crescândă cu privire la pălăria tradițională coreeană pentru bărbați numită gat a contribuit la creșterea vânzărilor sale pe site-ul web global de cumpărături online Amazon.com.

Ca atare, dramele coreene, recunoscute pentru actualitate și cinematografie, și-au extins baza de fani în străinătate în 2020. Acest lucru se datorează faptului că au beneficiat de piața over-the-top (OTT), care a crescut rapid la nivel mondial datorită COVID- 19.

Crash Landing on You, difuzat în 2020, a avut premiera în 190 de țări prin Netflix. Această dramă este despre o poveste de dragoste între o moștenitoare sud-coreeană a lui chaebol (conglomerat) și un căpitan din armata nord-coreeană. A provocat senzație în Asia, inclusiv în Japonia, unde a ajuns pe lista primelor 10 cele mai populare emisiuni TV de pe Netflix în Japonia timp de 10 săptămâni.

Filme
Cinematograful Coreei de Sud a devenit o piață mare în lume, odată cu creșterea succesului global și a globalizării industriei cinematografice coreene.

Conform Motion Picture Association of America (MPAA), valoarea cinematografiei din Coreea de Sud în 2018 a fost de 1,6 miliarde USD din piața globală a filmului de 41,1 miliarde USD, plasând valoarea cinematografiei sud-coreene pe locul cinci ca mărime din lume după America de Nord, China, Japonia și Regatul Unit.

Coreea de Sud ocupă primul loc în ceea ce privește frecvența de participare pe cap de locuitor în lume, iar filmele coreene ocupă 51% din box-office-urile locale.

Filme precum Old Boy, Oasis, Burning și On the Beach at Night Alone au câștigat premii de frunte în categoriile majore. Regizori celebri de film coreeni precum Bong Joon-ho, Im Kwon-taek, Lee Chang-dong, Park Chan-wook, Hong Sang-soo și Kim Jee-woon atrag atenția în industria cinematografică globală.

În 2019, Bong Joon-ho a devenit primul regizor coreean care a câștigat Palma de Aur la Festivalul de Film de la Cannes pentru cel mai recent film al său Parasite, care a câștigat, de asemenea, patru premii de vârf la Oscarurile din 2020. Acest lucru a declanșat un interes global mai mare în Filme coreene.

În timp ce Parasite a câștigat cele mai multe premii la Oscarurile 2020, câștigând patru premii Oscar, inclusiv cea mai bună imagine, regie, lungmetraj internațional și scriere, mass-media mondială a început să raporteze cu seriozitate despre filmele coreene. De exemplu, ziarul britanic, Guardian, a recomandat filmul The Handmaiden și Rotten Tomatoes, un site web american de recenzie-agregare pentru film și televiziune, a pus în evidență Poetry.

Mai mult, Coreea de Sud organizează, de asemenea, diverse festivaluri internaționale de film pentru a spori statutul filmelor sale, care servesc drept forță motrice pentru dezvoltarea în continuare a industriei cinematografice asiatice. De exemplu, Festivalul Internațional de Film din Busan, cel mai mare festival de film din Coreea de Sud, Festivalul Internațional de Film Fantastic Bucheon și Festivalul Internațional de Film Jeonju atrag în fiecare an atenția cineastilor din întreaga lume cu o varietate de concepte și programe.

În plus, filmele sud-coreene câștigă o mare popularitate prin intermediul platformelor OTT. Mai exact, #Alive, un film zombie sud-coreean lansat în iunie 2020, este un exemplu de filme coreene de succes introduse în străinătate prin intermediul serviciilor media OTT. A ajuns în topul filmelor globale din 35 de țări la două zile după lansarea sa pe Netflix.

Adaptare după
https://www.korea.net/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu